Rosnąca rola kanału mobilnego w procesie sprzedaży

Badanie „Zakupy w 2025 roku”, przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Leroy Merlin, pokazuje jasno i wyraźnie, że polscy konsumenci są nastawieni na zakupy poprzez kanały mobilne. Według 40% badanych, w roku 2025 będą oni korzystać przede wszystkim z urządzeń oraz aplikacji mobilnych, aby zrobić zakupy. Tylko 30% osób biorących udział w badaniu stwierdziło, iż nadal będą one przede wszystkim korzystać ze sklepów stacjonarnych.

Pośród najważniejszych powodów, odwiedzania tradycyjnych sklepów podawano przede wszystkim chęć obejrzenia produktu na żywo (63%) oraz możliwość skorzystania z oferowanych promocji (34%). Oprócz tego, według ankietowanych, w sklepie stacjonarnym chcieliby także zasięgnąć opinii sprzedającego (23%) oraz porównać ze sobą kilka produktów (22%).

Dalsze wyniki badań pokazują natomiast, że sposobem na robienie zakupów w niedalekiej przyszłości według 32,2% osób, będzie wyszukiwanie produktów oraz ich kupowanie poprzez Internet, bez wcześniejszej wizyty w tradycyjnym sklepie. Tylko 17,7% ankietowanych uważa, że będzie postępować odwrotnie, a zatem sprawdzać oraz kupować produkty w sklepach stacjonarnych, pomijając ich wyszukiwanie w sieci.

Wzrost zakupów mobilnych

Reszta osób zapytanych o opinie stwierdziła natomiast, że będzie mieszać obydwa te sposoby. Ze schematu ROTOPO (Research Online, Test Offline, Purchase Online), zamierza korzystać 17,2% z nich. Oznacza to, że osoby te będą wyszukiwać interesujące je produkty w sieci, następnie sprawdzać je w sklepie stacjonarnych, ale kupować jednak w Internecie. Z kolei 17,5% wydaje się być bardziej przekonana do schematu ROPO (Research Online, Purchase Offline), zgodnie z którym będą one wyszukiwać produkty w sieci, ale jednak ich zakupu dokonają w sklepie tradycyjnym. A dla 15% badanych najlepszym rozwiązaniem wydaje się być sprawdzenie produktów w sklepach stacjonarnych, a następnie ich zakup w sieci.

Większość klientów przewiduje, że komunikacja ze sklepami będzie miała wymiar wielokanałowy. W związku z tym, będziemy korzystać zarówno z możliwości kontaktu osobistego, jak i z różnorodnych kanałów online.

Jak jednak według respondentów będzie prowadzona komunikacja z poszczególnymi sklepami w 2025 roku? Aż 42,3% z nich stwierdziło, że robienie zakupów czy zgłaszanie reklamacji będzie odbywało się właśnie poprzez sklepy internetowe i przygotowane do tego celu komunikatory.

36,3% ankietowanych uważa, że będziemy się komunikować głównie przez aplikacje mobilne, 33,9% postawiło na osobiste wizyty w sklepie, a 30,6% na e-mail. Rozmowa telefoniczna została wybrana przez 22,6% osób, a media społecznościowe przez 18,3% spośród badanych.

Autor

Klaudia Wiśnia

Redakcja seov.pl