Wykorzystanie Marketing Automation w branży e-commerce

Dzięki systemom Marketing Automation w branży e-commerce, możliwe jest odpowiednie i systematyczne wspieranie procesów sprzedaży. Zautomatyzowanie komunikacji jest tutaj kluczowe, ale niezwykle ważnym aspektem jest również dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań poszczególnych grup klientów.

Narzędzia MA są w związku z tym często wykorzystywane przez sklepy internetowe nie tylko w celu zdobycia nowych klientów, ale również w ciągu procesu sprzedaży i w relacjach z nimi w późniejszym czasie.

Oto cztery przykłady działań, które mogą zostać zastosowane w systemie MA

w przypadku sklepu z produktami RTV:

1. Jeśli wiemy, że konkretny klient w ostatnich siedmiu dniach pojawił się na naszej stronie i przeglądał produkty znajdujące się w kategorii sprzęt RTV – telewizory, otrzymujemy możliwość wyświetlenia mu odpowiedniego powiadomienia, chociażby jako pop-up, w chwili kiedy po raz kolejny wejdzie na naszą stronę główną. Informację taką możemy uzyskać dzięki temu, że system wychwytuje aktywność klienta w formie wejścia na monitorowaną stronę danej kategorii.

2. Warto w tej sytuacji przytoczyć również przykład, jakim są działania typu cross-selling. W takim przypadku, kiedy klient nabędzie w konkretnym dniu laptopa, jednak nie doda do swojego zakupu jakichkolwiek akcesoriów, system jest w stanie automatycznie przesłać do niego wiadomość mailową zawierającą ofertę dotyczącą toreb na laptopy czy myszek w atrakcyjnych cenach. Jest to możliwe, dzięki zastosowaniu scenariuszy Marketing Automation.

Budowanie relacji z klientem

3. Co bardzo ważne, system Marketing Automation, daje nam również możliwość skutecznego budowania oraz podtrzymywania relacji z konsumentami, przez przewidywanie tego jakie będą mieli potrzeby i odpowiednie reagowanie na nie.

Jeżeli wybrany klient zakupi u nas drukarkę, system jest w stanie przesłać do niego wiadomość e-mail, opóźnioną o pół roku, zawierającą ofertę zakupu pasującego do niej tuszu albo papieru, po bardzo dobrej cenie.

4. Z kolei, w sytuacji kiedy któryś z klientów kontaktuje się z nami w celu zareklamowania jakiegoś produktu, bez względu na to, czy robi to telefoniczne czy też poprzez stronę www, system jest w stanie automatycznie przekierować go na ścieżkę reklamacji, która została wcześniej utworzona.

Takie działanie jest niezwykle przydatne, ponieważ właściciel sklepu może mieć pewność, że wszyscy klienci, którzy zechcą zgłosić jakieś problemy, zostaną obsłużeni dokładnie tak, jak zakładają to sprawdzone już standardy. Jednocześnie jednak wciąż zachowujemy spersonalizowane podejście do klienta.

Autor

Kamil Sowiński

Redakcja seov.pl