KPI w marketingu, czyli jak mierzyć efektywność działań marketingowych

John Wanamer, słynny amerykański przedsiębiorca i pionier współczesnego marketingu  mówił: "Połowa pieniędzy, które wydaję na marketing zostaje zmarnowana. Problem w tym, że nie wiem która to połowa". Obecnie za pomocą takich narzędzi jak systemy Marketing Automation można nie tylko zmierzyć z dużą skutecznością działania marketingowe, ale w precyzyjny sposób monitorować poszczególne wskaźniki efektywności podejmowanych działań.

Warto pamiętać o tym, że marketingowe cele KPI są bardzo różnorodne i obejmują niekiedy szeroki wachlarz danych, które mają związek z liczbą nowych klientów i leadów, aktywnościami w sieci, odwiedzinami stron www czy poziomem zaangażowania fanów w social mediach itd.

Oto kilka popularnych KPIs, które są monitorowane przez użytkowników systemu iPresso Marketing Automation.

1.  Liczba wizyt na stronie www czy firmowym blogu - wskaźnik ten ma związek z liczbą odwiedzin danej strony internetowej firmy, co świadczy o jej popularności wśród potencjalnych klientów, poziom odwiedzalności bloga firmowego to dla marketerów wskazówka, czy prezentowany na nim content jet dla odbiorców interesujący.

2. Zapisania na subskrypcję newslettera i wypisania z tej subskrypcji - firmowy newsletter to jeden z bardziej skutecznych sposobów komunikowania się z aktualnymi i przyszłymi klientami, warto więc oszacować liczbę jego odbiorców, do których chce się dotrzeć oraz sprawdzać jak przesyłane tą drogą treści wpływają na statystyki zapisów do newslettera.Można też monitorować liczbę wypisów z tego samego newslettera. System iPresso Marketing Automation pozwala na sprawdzenie tej liczby oraz ustawienie sobie celu - im  mniej typ lepiej, w tym przypadku ustala się liczbę wypisań z subskrypcji, której nie chce się przekroczyć w skali miesiąca.

Statystyki marketingowe

3. Nowe kontakty i leady - liczba nowych leadów w bazie kontaktów powala zorientować się jak działania marketingowe wpływają na pozyskiwanie potencjalnych klientów.

4. Zrealizowane transakcje - to wskaźnik związany oczywiście z liczbą zrealizowanych transakcji, sprzedanych produktów, usług czy wykonanych transakcji w danym okresie czasu, dzięki nim mona stale kontrolować skuteczność prowadzonych przez siebie działań marketingowych i sprzedażowych.

5. Liczba polubień firmowej strony firmy na Facebooku - działania w social mediach są coraz bardziej istotnym elementem prowadzonych strategii marketingowych wielu firm. Warto na wstępie wyznaczyć sobie cel związany z poziomem zaangażowania się internautów w treści, które są publikowane na Facebooku.

Autor

Klaudia Wiśnia

Redakcja seov.pl