Zaawansowane metody scoringu w programach lojalnościowych

Do bardziej zaawansowanych funkcjonalności Marketing Automation w kwestii prowadzenia programów lojalnościowych zaliczana jest opcja przyznawana kontaktom osobnych punktów na podstawie różnych kampanii.

Jeśli więc dana firma prowadzi komunikację, która nastawiona jest na sprzedaż trzech różnych rodzajów produktu, to punkty scoringowe uzyskane przez ewentualnych klientów mogą być zliczane odrębnie dla każdego z tych trzech produktów. W ten sposób można precyzyjnie określić, którzy konsumenci są zainteresowani danymi produktami i jak duże to zainteresowanie jest.

Za sprawą rozszerzenia funkcjonalności programów lojalnościowych w systemach Marketing Automation można stworzyć niezwykle zoptymalizowane scoringi. Polegają one na dodawaniu punktów na podstawie kampanii oznaczonych danymi tagami oraz na dodawanie punktów za kliknięcie w link znajdujący się w kampanii oznaczonej danym tagiem.

Przykładem w tym przypadku może być firma, która prowadzi kampanie marketingowe mające na celu sprzedaż trzech typów szkoleń - szkolenie odnośnie sprzedaży, motywacji i zarządzania. Firma, która wyśle odpowiednio oznaczone kampanie marketingowe, będzie wiedzieć, którzy klienci są zainteresowani jakim szkoleniem. W ten sposób można łatwo i szybko ustalić, że dana osoba jest zainteresowana szkoleniem sprzedażowym, bo zgromadziła 100 punktów z kampanii promującej właśnie to szkolenie. Można więc spróbować ją nakłonić do zakupu tego szkolenia np. oferując jej atrakcyjny rabat.

Scoring w marketingu

Jeśli dana osoba była również zainteresowana szkoleniem dotyczącym zarządzania i zebrała w związku z tym 25 punktów, ale bardziej interesowało ją szkolenie ze sprzedaży, można podjąć także i inne działania, które mają ją zachęcić do większego zainteresowania się tym tematem.

Czasami natomiast okazuje się, że dana osoba nie jest w ogóle zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji i nie zebrała w tym zakresie żadnych punktów scoringowych. Wówczas być może lepiej w ogóle zrezygnować z wysyłania jej kampanii promujących szkolenia motywacyjne, bo może ją to tylko zniechęcić do usług danej firmy. W zamian lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na promowaniu szkolenia motywacyjnego i tego związanego z tematem sprzedaży.

Takie nowoczesne podejście do programów lojalnościowych i szeroko rozumianego scoringu w systemie Marketing Automation zapewnia firmom pozyskanie i utrzymanie klientów oraz nawiązywanie z nimi długich, owocnych i pozytywnych relacji, które są oparte tylko na rzeczywistych potrzebach i oczekiwaniach.

Autor

Klaudia Wiśnia

Redakcja seov.pl